Skip to main content

শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱৰ সাহিত্যত কাব্যিক সৌন্দৰ্য্য


অসমৰ সমাজ জীৱনত যেতিয়া নৈতিক ধ্যান ধাৰণাৰ কৰুণভাৱে স্খলিত হৈছিল, অন্যায়, অধৰ্ম, দুষ্কৃতি, ব্যভিচাৰৰ আন্ধাৰত যেতিয়া মানুহে দিক-বিদিক হেৰুৱাই পেলাইছিল ঠিক তেতিয়াই অসমৰ আকাশত আবিৰ্ভাৱ হৈছিল সংস্কৃতিৰ মহাভাস্কৰ শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱৰ। তেওঁ আছিল একেধাৰে ধৰ্ম প্ৰৱৰ্ত্তক, প্ৰচাৰক, গীত-নাট, নৃত্য-বাদ্য, চিত্ৰকলা, কাব্য-সাহিত্য, দৰ্শন আদি বহু ক্ষেত্ৰত বুৎপত্তি থকা এজন মহাপুৰুষ। শঙ্কৰ দেৱৰ সাহিত্য সৃষ্টিৰ মূল উদ্দেশ্য বৈষ্ণৱ ধৰ্মৰ আদৰ্শ প্ৰচাৰ কৰা হ’লেও তেওঁৰ প্ৰতিভা যে অনন্য আৰু স্বতঃস্ফুৰ্ত সেই কথা সকলোৱে দ্বিধাহীনভাৱে স্বীকাৰ কৰিব। তেওঁৰ প্ৰতিভাত নিহিত হৈ আছিল এক সাংস্কৃতিক বিপ্লৱৰ বীজ। যি বিপ্লৱৰ উদ্দেশ্য আছিল ধৰ্মান্ধতা, গোড়ামী, সংকীৰ্ণতা আৰু সামন্তবাদী ভেদাভেদৰ সীমা অতিক্ৰম কৰি মানৱীয় আদৰ্শৰে মানুহক উদ্বুদ্ধ কৰা। তাৰ বাবে তেওঁ বাছি লৈছিল সাহিত্য, সঙ্গীত, চিত্ৰকলা, অভিনয়, নৃত্য আদি সৃষ্টিমূলক কলা। এই কলা সমূহৰ মাধ্যমেৰে তেওঁ মানুহৰ হৃদয়ত আধ্যাত্মিক ভাৱৰ ঝংকাৰ তুলিবলৈ সক্ষম হৈছিল।
শঙ্কৰদেৱৰ সাহিত্য সৃষ্টিৰ মূল আধাৰ ভাৰতীয় ধ্ৰুপদী সাহিত্য হ’লেও সেই সমুহক অনুবাদ নুবুলি মূল গ্ৰন্থৰ সৰলীকৃত ৰূপ বুলি ক’লেহে উপযুক্ত হ’ব যেন লাগে। কিয়নো নৈসৰ্গিক প্ৰতিভাৰ অধিকাৰী শঙ্কৰদেৱে এই সমূহত কাব্যৰসৰ বাবেই হওক বা সাধাৰণ মানুহক বোধগম্য কৰাৰ বাবেই হওক কিছু নিজস্ব মৌলিকতাৰো প্ৰয়োগ কৰিছে। মূল গ্ৰন্থৰ তত্ব গধুৰ কথাবোৰৰ ভাৱাৰ্থখিনি সহজ সৰল ৰূপত সৰ্বসাধাৰাণ ৰাইজে বুজি পোৱাকৈ প্ৰকাশ কৰিছে নিজস্ব ধ্যান-ধাৰণাৰে।
শঙ্কৰদেৱৰ কাব্যিক সংবেদনশীলতাই মানুহৰ হৃদয়ক আধ্যাত্মিক উপলদ্ধিৰ স’তে একাত্ম হ’বলৈ যেন সহজ কৰি দিলে। কেইবাখনো গ্ৰন্থৰ সংমিশ্ৰণত সৃষ্টি কৰা ‘কীৰ্ত্তন’ পুথিখনেই হ’ল শঙ্কৰদেৱৰ কাব্যিক প্ৰতিভাৰ শ্ৰেষ্ঠ নিদৰ্শন। এই পুথিখন পুৰাণ, গীতা, ভাগৱতৰ আখ্যান-উপাখ্যানেৰে ভৰা প্ৰধানকৈ ভক্তি ধৰ্মৰ পুথি হ’লেও ইয়াত প্ৰতিফলিত হৈ আছে বাস্তৱ জীৱনৰ ছবি। একো একোটা আখ্যান অতি কম পৰিসৰতে কাব্যিক অনুভূতিৰে সজাই পৰাই পাঠকৰ হৃদয় আলোড়িত কৰাৰ যি কৃতিত্ব সেইয়া অতি অনন্য। বিষয়বস্ত্তৰ মনোৰম প্ৰকাশভংগী, উপযুক্ত শব্দৰ ব্যৱহাৰ, ভাষাৰ লালিত্য, ছন্দ বৈচিত্ৰ আদিৰ মধুৰতাৰে কীৰ্ত্তন পুথি আজিও প্ৰায় সকলো বয়সৰ লোকৰ মাজতে জনপ্ৰিয়। ইয়াত তেওঁ মূল পুথিৰ মূল ভাৱ অক্ষুণ্ণ ৰাখিও কিছুমান এনে অসমীয়া ঠাঁচ ব্যৱহাৰ কৰিছে যাৰ বাবে সাধাৰণ পাঠক বা শ্ৰোতাইও হৃদয়েৰে উপলদ্ধি কৰাত সহজ হৈ পৰিছে। তেওঁৰ সৃষ্টি সমূহত অতি সহজ অথচ সুন্দৰ ভাৱে বৰ্ণনা কৰিছে অসমৰ চিনাকি প্ৰাকৃতিক পৰিৱেশৰ। ‘কীৰ্ত্তন’ত দিব্য উপবনৰ বৰ্ণনাৰে লিখিছে –
শিৰীষ সেউতী তমাল মালতী / লৱঙ্গ বাগী গুলাল।
কৰবীৰ বক কাঞ্চন চম্পক / ফুল ভৰে ভাঙ্গে ডাল ।।
ঠিক তেনেকৈ শৰৎ কালকো কাব্যিক সৌন্দৰ্যৰে মণ্ডিত কৰি তুলিছে। শাৰদীয় পূৰ্ণিমা ৰাতিক তেওঁৰ কাব্যিক অনুভূতিৰে সজাই-পৰাই যেন মহাৰাসৰ বাবে পৰিৱেশ সৃষ্টি কৰিছে –
শৰত কালৰ ৰাত্ৰি অতি বিতোপন।
ৰাসক্ৰিড়া কৰিবাৰ কৃষ্ণৰ ভৈল মন ।।
অখণ্ড মণ্ডল চন্দ্ৰ দেখিলন্ত হৰি ।
কুকুঁমে অৰুণ লক্ষ্মী মুখ পদ্ম সৰি ।।
শঙ্কৰদেৱৰ সংস্কৃত ভাষাত তোটয় ছন্দত লিখা ‘দেৱ ভটিমা’ নামৰ কবিতাটিয়ে প্ৰত্যেকজন স্পৰ্শকাতৰ পাঠক বা শ্ৰোতাকে বিস্ময় বিমুগ্ধ কৰি তোলে। তুলনাবিহীন কাব্যিক সৌন্দৰ্যৰে ভৰপূৰ এই কবিতাটো হয়তো সমগ্ৰ পৃথিৱীৰ ভিতৰতে এটি অদ্বিতীয় কবিতা হ’ব। কবিতাটিৰ এটা বিশেষত্ব হ’ল প্ৰতিটো পংক্তিৰে শেষৰ শব্দটোৰে পিছৰ পংক্তিটো আৰম্ভ কৰা হৈছে।
মধু দানৱ দাৰণ দেৱ ৱৰং ।
ৱৰ ৱাৰিজ লোচন চক্ৰ ধৰং ।।
ধৰণি ধৰ ধাৰণ ধেয় পৰং ।
পৰমাৰ্থ বিদ্যা শুভ নাশ কৰং ।।
এনে ধৰণৰ উচ্চ পৰ্যায়ৰ কবিতাৰে গুৰুজনাই পৃথিৱীত কাব্যিক সৌন্দৰ্য্যৰ আন এক নিদৰ্শন ৰাখি ছৈ গৈছে।
শঙ্কৰদেৱৰ কাব্য-কীৰ্ত্তিৰ আৰু এক নিদৰ্শন হ’ল কুসুমমালা ছন্দত লিখা “গুণমালা” পুথিখন। শ্ৰীকৃষ্ণৰ অৱতাৰী জীৱনৰ বিভিন্ন ঘটনা আৰু তাত্বিক দিশসমূহ অতি সংক্ষিপ্ত অথচ সুন্দৰভাৱে বৰ্ণনা কৰি আশ্চৰ্যজনকভাৱে সৃষ্টি কৰিছে এই পুথিখনি। ইয়াত শব্দৰ ঝংকাৰ, চৰিত্ৰ-চিত্ৰণ, কাব্য-ৰস সকলো যেন স্বয়ংসম্পূৰ্ণ হৈ উঠিছে প্ৰতিটো স্তৱকতে।
তুমি নিৰঞ্জণ / পাতক ভঞ্জণ ।
দানৱ গঞ্জণ / গোপিকা ৰঞ্জণ ।।
বেদান্ত গায়ক / বংশী বায়ক ।
জগত নায়ক / মকুতি দায়ক ।।
তুমি মহা হংস / আমি নিজ অংশ ।
হুয়া যদু বংশ / বধিলাহা কংস ।।
শ্ৰীমন্ত শঙ্কৰদেৱৰ অঙ্কীয়া নাট সমূহত থকা গীত, পদ, পয়াৰ আদিৰ মাজতো জকমকাই আছে কাব্যিক সৌন্দৰ্যৰ বৰ্ণময় বিন্যাস। নাটৰ মূল কাহিনীভাগ আগবঢ়াই নিয়াৰ বাবে কাব্যিক সৌন্দৰ্য্যৰে ভৰপূৰ এই গীত-পদ সমূহৰ আশ্ৰয় লোৱা দেখা যায়। গুৰুজনাৰ বৰগীত সমূহতো অতুলনীয় শব্দ সংযোজনা, ভাৱ, চিত্ৰকল্প আদিৰ বৈচিত্ৰতাও হ’ল কাব্যিক সৌন্দৰ্য্যৰ এক সুন্দৰ নিদৰ্শন।
মধুৰ মুৰুতি মুৰাৰু…মন দেখো হৃদয়ে হামাৰু….
ৰূপে অনঙ্গ সঙ্গ তুলনা তনু,
কৌটি সূৰুয উজিয়াৰু ।।

অসমীয়াৰ প্ৰাণ স্বৰূপ এই বৰগীত সমূহৰ লয়, তাল, সুৰৰ মাধুৰ্যই শ্ৰোতাক যেন লৈ যায় অন্য এখন জগতলৈ। নিৰ্গুণ কৃষ্ণৰ ভক্তি বন্দনাই হওক, কৃষ্ণৰ ৰূপ সৌন্দৰ্য্যৰ অতুলনীয় বৰ্ণনাই হওক অথবা গোপী সকলৰ কৃষ্ণ প্ৰেমৰ বৰ্ণনাই হওক সকলোকে যেন শব্দ, অলংকাৰেৰে সজাই পৰাই ছন্দৰ নাৱত তুলি, সুৰ-তালৰ ব’ঠাৰে স’তে সংসাৰ সমুদ্ৰত এৰি দিছে কেৱল আমাৰ বাবে। তাৰ ৰস পান আমি কোনে কেনেকৈ কৰিব পাৰিছো সেইয়া অন্য এক বিষয়।
এইজনা মহান জগতগুৰু তথা সংস্কৃতি সাধকৰ অনুপম সৃষ্টিৰ গভীৰতা এটা সৰু প্ৰৱন্ধৰে জুখিব পৰা সম্ভৱ নহয়। আমি মাথো এটাই অনুভৱ কৰো যে শঙ্কৰদেৱৰ অনুপম সৃষ্টিৰাজি অসম তথা ভাৰতবৰ্ষৰ সাহিত্য সংস্কৃতিৰ জগত খনৰ এক অমূল্য সম্পদ স্বৰূপ। সেয়েহে ইয়াৰ অধ্যয়ণ, প্ৰচাৰ আৰু সংৰক্ষণৰ প্ৰতি প্ৰতিজন সাহিত্য প্ৰেমীয়েই সচেতন হোৱা উচিত। শঙ্কৰদেৱক আমি মাথো আমাৰ মাজতে আৱদ্ধ নাৰাখি তেওঁৰ আদৰ্শ আৰু অমূল্য কীৰ্ত্তিক বহিঃজগতলৈ উলিয়াই নিয়াৰ দায়িত্ববোধ প্ৰতিজন সচেতন অসমীয়াই উপলদ্ধি কৰা উচিত। ইয়াৰোপৰিও গুৰুজনাই দি যোৱা প্ৰকৃত আদৰ্শক সন্মান জনাই জাতি, ধৰ্ম, ভাষা, সম্প্ৰদায় নিৰ্বিশেষে সকলোৱে একতাৰ এনাজৰীৰে বান্ধ খাই সম্প্ৰীতিৰ সেতু গঢ়ি তুলিব পাৰিলে অসমলৈ নিশ্চয় শান্তি ঘুৰি আহিব আৰু সেয়াই হ’ব অসমবাসীৰ সুৰক্ষা, সন্মান, আৰু মানৱতাবোধৰ কৱচ।
                                                                                                                                     Copy xahitya

Comments

Popular posts from this blog

ওজাপালি

ওজাপালি অসমৰ এটি পুৰণি আৰ্ধনাটকীয় কলা৷ ইয়াত নৃত্য, সংলাপ, যুদ্ধৰ বৰ্ণনা আৰু লোমহৰ্ষক বা হাস্যপ্ৰধান দৃশ্যবোৰ উপযুক্ত গীত, কবিতা আৰু উপযুক্ত ৰাগ আদিৰে পৰিৱেশন কৰা হয়। পুৰণি কালৰ পৰা কামৰূপ জিলা, দৰং, গোৱালপাৰা আদি অঞ্চলৰ জনসাধাৰণৰ মাজত এই অৰ্ধনাটকীয় কলা জনপ্ৰিয় কলাৰূপ হিচাপে প্ৰচলিত হৈ আহিছে৷ ইয়াৰ সুৰ, তাল, লয়, নৃত্য, শাৰী হৈ থিয় হোৱা দৃশ্য, চকুৰ চাৱনি, ৰাগ, কাহিনীভাগে সকলো শ্ৰেণীৰ লোককে অভিভূত কৰি তোলে। এসময়ত ওজাপালিৰ যথেষ্ট আদৰ আছিল। কিন্তু যেতিয়াৰে পৰা চৌদিশে পশ্চিমীয়া সংস্কৃতিয়ে আৱৰি ধৰিলে, তেতিয়াৰে পৰা ক্ৰমশঃ অসমীয়া সংস্কৃতিৰ প্ৰতিটো অসমীয়া মানুহৰ ৰুচি কমি আহিবলৈ ধৰিলে। ওজাপালি প্ৰধানতঃ দুবিধ—সুকনান্নী আৰু ৰামায়ণ গোৱা ওজা। কামৰূপত ৰামায়ণ গোৱা ওজাক সভা গোৱা বোলে। পদ্মপূৰাণৰ গীত-পদ গোৱা ওজাক সুকনান্নী ওজা বোলে। সুকনান্নী ওজাই ধুতী, গাত বগা চাদৰ আৰু কপালত বগা চন্দনৰ ফোট লয়। কিন্তু ৰামায়ণ গোৱা ওজাৰ সাজ-পাৰৰ বিশেষত্ব আছে। চাপকণ চোলা, কপালত দীঘল ৰঙা-হালধীয়া গামোচা। ভৰিত নূপুৰ, হাতত গামখাৰু আৰু কপালত চন্দনৰ ফোট লয়।মূৰৰ পাগুৰিটোৰ বিশেষত্ব আছে।পুৰণিকা...

ভাৰতীয় স্বাধীনতা সংগ্ৰামৰ প্ৰথম মহিলা শ্বহীদ কনকলতা বৰুৱা

জয়জয়তে সুদীৰ্ঘকালৰ স্বাধীনতা আন্দোলনত শ্বহীদ হোৱা ভাৰতবর্ষৰ সকলো দেশভক্তলৈ আন্তৰিক শ্ৰদ্ধা নিবেদিলো । এয়া সকলোৰে জ্ঞাত যে ভাৰতবৰ্ষৰ অগণন শ্বহীদৰ সুদীৰ্ঘ সূচীত অসমৰ অনেক সু - সন্তানৰ নাম সোণালী আখৰেৰে লিখা হ ’ ল ভাৰত বুৰঞ্জীৰ পাতত । পিয়লি ফুকন , মণিৰাম দেৱান , কুশল কোঁৱৰ , মুকুন্দ কাকতি , কনকলতা , ভোগেশ্বৰী ফুকননী , চন্দ্ৰপ্ৰভা শইকীয়ানী - আৰু বহুতো দেশভক্ত বীৰ বীৰাংগনাৰ নাম সুৱঁৰিব লাগিব । এইসকল অসাধাৰণ ব্যক্তিৰ মাজত কনকলতাৰ নাম বিশেষভাৱে উল্লেখযোগ্য । শুনিবলৈ বেয়া হয় — কিন্তু অপ্ৰিয় সত্য যে অসমৰে বহু নৱপ্ৰজন্মই শ্বহীদ কনকলতা বৰুৱাক চিনি নাপায় । এই বিজ্ঞান - প্ৰযুক্তিবিদ্যাৰ যুগত আমি বহু কথাই জানিব লগা হয় বা বহু কথাই মনত ৰাখিব লগা হয় । আমি বিশ্বৰ সকলো প্ৰান্তৰে খবৰ ৰাখো কিন্তু সদায় দেখি থকা বা আমাৰ কাষতে থকা বহু কথাই আমি মনত নাৰাখো বা নাজানো । এনেকোৱা কিয় হৈছে বুলি কলে — কব লাগিব এইয়া আমাৰ মাতৃভূমি বা স্বজাতিৰ প্ৰতি থকা উদাসীনতা তাৰ একমাত্ৰ কাৰণ৷ প...

অসমৰ বাদ্য-যন্ত্ৰ খোল: এক চমু পৰিচয়

বৈষ্ণৱ ধাৰাৰ অসমীয়া সংস্কৃতিৰ ভাওনা-সবাহ, গায়ন-বায়ন, প্ৰসংগ-কীৰ্তন, বৰগীত আদিৰ উপৰিও দেহবিচাৰ গীত, থিয়নাম, ব’ৰাগী গীত আদিত খোলৰ ব্যৱহাৰ অপৰিহাৰ্য৷ খোলবাদনক অসমীয়া সংস্কৃতিত এক পৱিত্ৰ কাৰ্য বুলি গণ্য কৰা হয় ৷ অসমৰ জনজীৱনত মহপুৰুষজনা একশৰণ হৰি নামধৰ্মৰ সৰ্বাত্মক পৰিধিৰ বাবে, খোলে এবিধ অতি জনপ্ৰিয় আৰু বহুল প্ৰসাৰিত লোকবাদ্য হিচাপে স্থান লাভ কৰিছে৷ গুৰুজনাই ভক্তিমাৰ্গৰ গুঢ় তত্ববিলাক সকলোস্তৰৰ লোকৰ মাজত বিলাই দিবৰ বাবে কলা-কৃষ্টিৰ মাধ্যমকে ব্যৱহাৰ কৰিলে আৰু তাৰ বাবেই ভাওনাকে ধৰি বহু গীত-মাত, ভটিমা, আদিৰ সৃষ্টি কৰিলে ৷ ইয়াকে কৰিবলে যাওঁতে তেখেতে শাস্ত্ৰীয় সংগীতৰ সতে অসমীয়া থলুৱা উপাদান সংযোগ কৰি এক নব্যধাৰাৰ সৃষ্টি কৰিলে, যাৰ ফলস্বৰূপে এই খোল আদি বাদ্যযন্ত্ৰৰ আৱিস্কাৰ হ’ল৷ আপোন বৈশিষ্টৰে খোলক অসমৰ আটাইতকৈ গুৰুত্বপূৰ্ণ থলুৱা বাদ্যসমূহৰ স্থানত ৰাখিব পাৰি৷ অতীজতে খোল কেৱল মাটিৰে তৈয়াৰ কৰা হৈছিল৷ কিন্তু মাটিৰে নিৰ্মিত খোল সহজে ভাগি যোৱা বাবে পিছলৈ কাঠেৰে খোল তৈয়াৰ কৰা পদ্ধতি আহে৷ অৱশ্যে মাটিৰে আৰু কাঠেৰে তৈয়াৰী খোলৰ মাজত স্বৰৰ পাৰ্থক্য আছে৷ কাঠৰ খোল তৈয়াৰ কৰিব...