Skip to main content

অসমৰ বসন্ত উৎসৱ

ভাৰতবৰ্ষৰ উত্তৰ-পূৰ্বাঞ্চলৰ অন্যতম বসন্ত উৎসৱ ব’হাগ বিহু বা ৰঙালী বিহু মূলতঃ কৃষিপ্ৰধান উৎসৱ। খেতিৰ আৰম্ভণিৰ পূৰ্বে আই বসুমতীৰ উৰ্বৰতা কামনা কৰি অসমৰ চহা লোকসমাজে উদযাপন কৰে ঋতুকালীন উৎসৱ ব’হাগ বিহু। এই উৎসৱৰ মূল উৎস হৈছে প্ৰকৃতি। বসন্তৰ আগমনে প্ৰকৃতিৰ নৱযৌৱন, শোভা ধাৰণে অসমত বসবাস কৰা আটাইবোৰ জাতি আৰু জনজাতিৰ তেজত সমানে বসন্তৰ পিৰপিৰণি উঠে, তেওঁলোকে নৃত্য-গীতৰ মাজেৰে ৰং-ৰহইচ কৰি সৃষ্টিৰ আনন্দ উপভোগ কৰে। অতীতত বিহু উৎসৱ পালন কৰা অসমৰ খেতিয়ক ৰাইজৰ ওপৰত আৰ্য সভ্যতাৰ জ্যোতিষ গণনাৰ প্ৰভাৱ পৰা নাছিল (১)।
গতিকে সেইসময়ত বিহু উৎসৱ পালনৰ সময় নিৰ্দ্ধাৰণ কৰিছিল প্ৰকৃতিৰ সহায়তহে। সেইবাবে লোকসমাজে এটা নিৰ্দিষ্ট দিনত বিহু অনুষ্ঠিত কৰাটো সম্ভৱ হোৱা নাছিল। বৰ্তমানেও অসমৰ বহুতো জনজাতিয়ে চ’তৰ সংক্ৰান্তিৰ পৰা ব’হাগ বিহু পালন নকৰি দুই-এদিন আগতে বা পাছত পালন কৰে। অৱশ্যে নিৰ্দিষ্ট দিনত পালন নকৰিলেও সকলোৰে উদ্দেশ্য তথা আয়োজনো প্ৰায় একেই।
আৰ্য সংস্কৃতিৰ প্ৰভাৱত অসমৰ আৰ্যধৰ্মী হিন্দুসকলে মহাবিষুৱ সংক্ৰান্তিত ব’হাগ বিহু আৰম্ভ কৰে। সাত দিন ধৰি পালন কৰা এই উৎসৱৰ প্ৰতিটো দিনৰে এটি এটি সুকীয়া নামেৰে উদযাপন কৰা হয়। যেনে—গৰু বিহু, মানুহ বিহু, হাত বিহু, চেনেহী বিহু, মাইকী বিহু, ৰঙালী বিহু আৰু ছেৰা বিহু। পৃথিৱীৰ সকলো জাতিৰেই উৎসৱৰ লগত নৃত্য-গীত, বাদ্য, সাজ-পাৰ, খোৱা-লোৱা, খেল-ধেমালিৰ সম্বন্ধ আছে। আমাৰ অসমৰো বাৰেবৰণীয়া লোকসমাজেও বাপতি সাহোন ৰঙালী বিহুটিক নিজৰ নিজৰ নামেৰে নামকৰণ কৰি বিভিন্ন আচাৰেৰে পালন কৰে।


অসমৰ মংগোলীয় গোষ্ঠীৰ অন্যতম বিখ্যাত জনগোষ্ঠী বড়োসকলে বসন্তোৎসৱ ‘বৈছাগু’ বা ‘বৈখাগু’ পালন কৰে। অতি প্ৰাচীন কালৰে পৰা বড়োসকলে চ’ত-ব’হাগৰ সংক্ৰান্তিত সমগ্ৰ উত্তৰ-পূৰ্বাঞ্চলৰ আৰ্য-দ্ৰাবিড়-অষ্ট্ৰিক-মংগোলীয় মূলজ অন্যান্য জনগোষ্ঠীসকলৰ দৰেই সাদিনীয়াকৈ বৰ্ণাঢ্য কাৰ্যসূচীৰে নতুন বছৰটিক আদৰণি জনোৱা আৰু সোণালী শইচ ফলাবলৈ প্ৰস্তুতি চলোৱাৰ সুচল থকা এটি পৰ্ব হিচাপে বৈছাগু উদযাপন কৰি আহিছে (২)।
অসমৰ ৰাভা জনজাতিৰ বসন্তকালীন উৎসৱ হৈছে ‘বায়খো’ বা ‘খোকছি’। জেঠ মাহত পালন কৰা বায়খো উৎসৱত ৰাভাসকলে লোকাচাৰসন্মত দেৱ-দেৱীৰ পূজা-অৰ্চনা কৰে। অন্যহাতে বায়খো উৎসৱৰ আনুসঙ্গিকভাবে ৰাভা ডেকা-গাভৰুৱে ছাথাৰ নৃত্য-গীত পৰিবেশন কৰে।

মিছিংসকলে বসন্তোৎসৱ ‘আলি-আই-লিগাং’ উদযাপন কৰে। আহুধান সিঁচিবৰ সময়ত আলি-আই-লিগাং চমুকৈ লিগাং (ধানদোৱা বিহু) পালন কৰে। তেওঁলোকে মহাবিষুৱ সংক্ৰান্তিত লিগাং উৎসৱ উদযাপন নকৰি বৰ্তমান ফাগুন মাহৰ প্ৰথম বুধবাৰটোত লক্ষ্মীবাৰ হিচাপে পালন কৰে। এই লিগাং বা ধানদোৱা বিহুত তেওঁলোকে বৰকাঁহ বজাই মেঘ দেৱতাক সজাগ কৰে। নাচি নাচি তেওঁলোকে আকাশৰ পৰা পানী নমাই আনি পৃথিৱীক শস্য শ্যামলা কৰিবলৈ উঠি পৰি লাগে (৩)।

মিছিংসকলৰ দৰে তিৱা বা লালুং, দেউৰী বা চুতীয়া আৰু মৰাণসকলেও বুধবাৰটো পবিত্ৰ দিন হিচাপে গণ্য কৰি বিহুৰ পাতনি মেলে। এই উপলক্ষে তিৱাসকলে ‘ছগ্ৰা মিছাৱা’ আৰু দেউৰীসকলে ‘বিচু’ উৎসৱ পালন কৰে। মৰাণসকল এসময়ত শাক্ত আছিল বাবে এতিয়াও ৰঙালী বিহুত দেৱী পূজাৰ পয়োভৰ দেখা যায়।
ইয়াৰ উপৰি অসমৰ ডিমাচাসকলে বসন্তোৎসৱ ‘বুদু’ পালন কৰে। সোণোৱাল কছাৰীসকলে ‘বলি ৰাজ দোমাহী’ হিচাপে পালন কৰে আৰু হাজংসকলে পালন কৰে ‘বিষুৱা’। অসমত বাস কৰা টাই বৌদ্ধসকলেও বসন্ত উৎসৱ ‘পয়চাংকেন্’ উদযাপন কৰে।
এইদৰে বাৰেবৰণীয়া অসমীয়া সংস্কৃতিৰ বিভিন্ন জাতি-জনজাতিৰ মাজত বিভিন্ন ৰূপত বসন্ত ঋতুত লোকউৎসৱসমূহ পালন কৰা দেখা যায়। আমাৰ আলোচনাত বিস্তৃত অসমৰ জাতি-জনজাতিৰ সকলোখিনি বসন্তকালীন উৎসৱৰ আটাইবোৰ দিশ উল্লেখ কৰাটো সম্ভৱ নহ’ল। আলোচনাটোৰ মাজেৰে এখুদমান আভাস দিবলৈহে প্ৰয়াস কৰা হ’ল।
প্ৰসঙ্গ টীকা:
(১) প্ৰদীপ চলিহা, “ৰঙালী বিহু: উৎস আৰু উপাদান”, অসমীয়া ভাষা-সাহিত্য আৰু সংস্কৃতি, সম্পা. শৈলেন ভৰালী, পৃ. ১১১
(২) উপেন ৰাভা হাকাচাম, বৰ অসমৰ বিহু সংস্কৃতি, প্ৰথম সংস্কৰণ, পৃ. ৮১
(৩) তৰুণ চন্দ্ৰ পামেগাম, “মিৰি বা মিছিং”, অসমৰ জনজাতি, সম্পা. প্ৰমোদ চন্দ্ৰ ভট্টাচাৰ্য, দ্বিতীয় সংস্কৰণ, পৃ. ১২৫
গ্ৰন্থপঞ্জী:
১/ অসমৰ জনজাতি, তৃতীয় সংস্কৰণ, সম্পা. প্ৰমোদ চন্দ্ৰ ভট্টাচাৰ্য, ২০০৮
২/ অসমৰ সংস্কৃতি, লীলা গগৈ, বনলতা, ১৯৯৪
৩/ বৰ অসমৰ বিহু সংস্কৃতি, উপেন ৰাভা হাকাচাম, অৰুণোদয় প্ৰকাশন, ২০১১
                                                                                                                                  লিখক: ছবিনী দাস

Comments

Popular posts from this blog

ওজাপালি

ওজাপালি অসমৰ এটি পুৰণি আৰ্ধনাটকীয় কলা৷ ইয়াত নৃত্য, সংলাপ, যুদ্ধৰ বৰ্ণনা আৰু লোমহৰ্ষক বা হাস্যপ্ৰধান দৃশ্যবোৰ উপযুক্ত গীত, কবিতা আৰু উপযুক্ত ৰাগ আদিৰে পৰিৱেশন কৰা হয়। পুৰণি কালৰ পৰা কামৰূপ জিলা, দৰং, গোৱালপাৰা আদি অঞ্চলৰ জনসাধাৰণৰ মাজত এই অৰ্ধনাটকীয় কলা জনপ্ৰিয় কলাৰূপ হিচাপে প্ৰচলিত হৈ আহিছে৷ ইয়াৰ সুৰ, তাল, লয়, নৃত্য, শাৰী হৈ থিয় হোৱা দৃশ্য, চকুৰ চাৱনি, ৰাগ, কাহিনীভাগে সকলো শ্ৰেণীৰ লোককে অভিভূত কৰি তোলে। এসময়ত ওজাপালিৰ যথেষ্ট আদৰ আছিল। কিন্তু যেতিয়াৰে পৰা চৌদিশে পশ্চিমীয়া সংস্কৃতিয়ে আৱৰি ধৰিলে, তেতিয়াৰে পৰা ক্ৰমশঃ অসমীয়া সংস্কৃতিৰ প্ৰতিটো অসমীয়া মানুহৰ ৰুচি কমি আহিবলৈ ধৰিলে। ওজাপালি প্ৰধানতঃ দুবিধ—সুকনান্নী আৰু ৰামায়ণ গোৱা ওজা। কামৰূপত ৰামায়ণ গোৱা ওজাক সভা গোৱা বোলে। পদ্মপূৰাণৰ গীত-পদ গোৱা ওজাক সুকনান্নী ওজা বোলে। সুকনান্নী ওজাই ধুতী, গাত বগা চাদৰ আৰু কপালত বগা চন্দনৰ ফোট লয়। কিন্তু ৰামায়ণ গোৱা ওজাৰ সাজ-পাৰৰ বিশেষত্ব আছে। চাপকণ চোলা, কপালত দীঘল ৰঙা-হালধীয়া গামোচা। ভৰিত নূপুৰ, হাতত গামখাৰু আৰু কপালত চন্দনৰ ফোট লয়।মূৰৰ পাগুৰিটোৰ বিশেষত্ব আছে।পুৰণিকা...

ভাৰতীয় স্বাধীনতা সংগ্ৰামৰ প্ৰথম মহিলা শ্বহীদ কনকলতা বৰুৱা

জয়জয়তে সুদীৰ্ঘকালৰ স্বাধীনতা আন্দোলনত শ্বহীদ হোৱা ভাৰতবর্ষৰ সকলো দেশভক্তলৈ আন্তৰিক শ্ৰদ্ধা নিবেদিলো । এয়া সকলোৰে জ্ঞাত যে ভাৰতবৰ্ষৰ অগণন শ্বহীদৰ সুদীৰ্ঘ সূচীত অসমৰ অনেক সু - সন্তানৰ নাম সোণালী আখৰেৰে লিখা হ ’ ল ভাৰত বুৰঞ্জীৰ পাতত । পিয়লি ফুকন , মণিৰাম দেৱান , কুশল কোঁৱৰ , মুকুন্দ কাকতি , কনকলতা , ভোগেশ্বৰী ফুকননী , চন্দ্ৰপ্ৰভা শইকীয়ানী - আৰু বহুতো দেশভক্ত বীৰ বীৰাংগনাৰ নাম সুৱঁৰিব লাগিব । এইসকল অসাধাৰণ ব্যক্তিৰ মাজত কনকলতাৰ নাম বিশেষভাৱে উল্লেখযোগ্য । শুনিবলৈ বেয়া হয় — কিন্তু অপ্ৰিয় সত্য যে অসমৰে বহু নৱপ্ৰজন্মই শ্বহীদ কনকলতা বৰুৱাক চিনি নাপায় । এই বিজ্ঞান - প্ৰযুক্তিবিদ্যাৰ যুগত আমি বহু কথাই জানিব লগা হয় বা বহু কথাই মনত ৰাখিব লগা হয় । আমি বিশ্বৰ সকলো প্ৰান্তৰে খবৰ ৰাখো কিন্তু সদায় দেখি থকা বা আমাৰ কাষতে থকা বহু কথাই আমি মনত নাৰাখো বা নাজানো । এনেকোৱা কিয় হৈছে বুলি কলে — কব লাগিব এইয়া আমাৰ মাতৃভূমি বা স্বজাতিৰ প্ৰতি থকা উদাসীনতা তাৰ একমাত্ৰ কাৰণ৷ প...

অসমৰ বাদ্য-যন্ত্ৰ খোল: এক চমু পৰিচয়

বৈষ্ণৱ ধাৰাৰ অসমীয়া সংস্কৃতিৰ ভাওনা-সবাহ, গায়ন-বায়ন, প্ৰসংগ-কীৰ্তন, বৰগীত আদিৰ উপৰিও দেহবিচাৰ গীত, থিয়নাম, ব’ৰাগী গীত আদিত খোলৰ ব্যৱহাৰ অপৰিহাৰ্য৷ খোলবাদনক অসমীয়া সংস্কৃতিত এক পৱিত্ৰ কাৰ্য বুলি গণ্য কৰা হয় ৷ অসমৰ জনজীৱনত মহপুৰুষজনা একশৰণ হৰি নামধৰ্মৰ সৰ্বাত্মক পৰিধিৰ বাবে, খোলে এবিধ অতি জনপ্ৰিয় আৰু বহুল প্ৰসাৰিত লোকবাদ্য হিচাপে স্থান লাভ কৰিছে৷ গুৰুজনাই ভক্তিমাৰ্গৰ গুঢ় তত্ববিলাক সকলোস্তৰৰ লোকৰ মাজত বিলাই দিবৰ বাবে কলা-কৃষ্টিৰ মাধ্যমকে ব্যৱহাৰ কৰিলে আৰু তাৰ বাবেই ভাওনাকে ধৰি বহু গীত-মাত, ভটিমা, আদিৰ সৃষ্টি কৰিলে ৷ ইয়াকে কৰিবলে যাওঁতে তেখেতে শাস্ত্ৰীয় সংগীতৰ সতে অসমীয়া থলুৱা উপাদান সংযোগ কৰি এক নব্যধাৰাৰ সৃষ্টি কৰিলে, যাৰ ফলস্বৰূপে এই খোল আদি বাদ্যযন্ত্ৰৰ আৱিস্কাৰ হ’ল৷ আপোন বৈশিষ্টৰে খোলক অসমৰ আটাইতকৈ গুৰুত্বপূৰ্ণ থলুৱা বাদ্যসমূহৰ স্থানত ৰাখিব পাৰি৷ অতীজতে খোল কেৱল মাটিৰে তৈয়াৰ কৰা হৈছিল৷ কিন্তু মাটিৰে নিৰ্মিত খোল সহজে ভাগি যোৱা বাবে পিছলৈ কাঠেৰে খোল তৈয়াৰ কৰা পদ্ধতি আহে৷ অৱশ্যে মাটিৰে আৰু কাঠেৰে তৈয়াৰী খোলৰ মাজত স্বৰৰ পাৰ্থক্য আছে৷ কাঠৰ খোল তৈয়াৰ কৰিব...